Skip to main content

Zdravá strava

Stejně jako kterákoli jiná část těla, i oči potřebují kvalitní výživu. Zdravé stravování vám také pomůže udržet si přiměřenou hmotnost a optimální krevní tlak, což je dobré i pro zdraví očí.

Pravděpodobně víte, co byste měli a neměli jíst. Jistě ale nebude na škodu si některé zásady správné výživy připomenout.

Nezapomeňte, že oči máme pouze jedny, takže je nezbytné, abychom pro jejich ochranu udělali vše, co je v našich silách.

Přinášíme vám také několik receptů na výživná jídla, která jsou chutná, snadná na přípravu a prospívají očím.

Důležité živiny

Následující živiny jsou pro zdraví oka mimořádně prospěšné. Jelikož tělo žádné z nich samo neprodukuje, musíme je získávat z potravy.

Antioxidační vitaminy a zinek

Vitaminy C, E a zinek mají antioxidační účinek. To znamená, že na sebe vážou látky nazývané volné radikály, které jsou produkovány v těle při běžném metabolismu. Pokud tyto látky nejsou kontrolovány, mohou tělo a zejména oko hodně poškodit.1

Tvorba volných radikálů se zvyšuje s přibývajícím věkem, a také pokud kouříte.1

Lutein a zeaxanthin

Lutein a zeaxanthin jsou žluté pigmenty, které se nacházejí uprostřed sítnice (jsou známy také jako žlutá skvrna neboli makula).

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny jsou životně důležitou složkou sítnice a jsou nutné pro zachování normálního vidění.1,2

Účinek všech těchto živin byl prokázán ve vědeckých studiích.3,4,5,6,7,8,9

  1. Connell PP et al. J Ophthalmol 2009:1-39;. doi:10.1155/2009/360764
  2. Connor WE. Am J Clin Nutr 2000;71(suppl):171S–5S.
  3. van Leeuwen R et al. JAMA 2005;294(24):3101-7.
  4. Bressler NM et al. Arch Ophthalmol 2003;121:1621-24.
  5. Tan JSL et al. Ophthalmology 2008;115(2):334-41.
  6. SanGiovanni JP et al. Arch Ophthalmol 2007;125:1225-32.
  7. SanGiovanni JP et al. Am J Clin Nutr 2009;90(6):1601-7.
  8. Data on file, Bausch & Lomb Pharmaceuticals Limited.
  9. Tan JSL et al. Arch Ophthalmol 2009;127(5):656-65.

Vitaminy v potravinách

Vitaminy C, E a zinek

Mrkev, listová zelenina, sladké brambory, játra, máslo, sýr čedar, citrusové plody, zelené papriky, rajčata, brokolice, brambory, rostlinné oleje, ořechy, avokádo, kiwi, pšeničné klíčky, vejce, ryby, drůbež, červené maso, celozrnné obiloviny.

Lutein a zeaxanthin

Listová zelenina, pomeranče, brokolice, cukrová kukuřice, papriky, vaječný žloutek.

Omega-3 mastné kyseliny

Losos, sardinky, tuňák, makrela, sleď.

Všechny živiny nezbytné pro zdraví vašich očí byste měli získávat ze stravy. Připomeňte si, které potraviny obsahují tyto důležité látky.

Domníváte-li se, že nepřijímáte dostatek těchto živin ze stravy, a máte-li obavy o zdraví svých očí, Ocuvite® Complete je doplněk stravy obsahující živiny, které pomáhají udržovat dobrý zrak.

Tabulka uvádí příklady množství potravin, jež musíte sníst, abyste získali stejné množství potřebných živin, jaké je obsaženo v doplňku stravy Ocuvite Complete: 1

  1. USDA Agricultural Research Service. What’s in the foods you eat search tool. Version 4.1 (nutrient analysis tool based on the Food and Nutrient Database for Dietary Studies [FNDDS]). Available at: https://www.ars.usda.gov/ARSUserFiles/80400530/pdf/fndds/fndds_4.pdf. Accessed on 08 Feb 2012.
ŽivinaOcuvite CompletePotravinový zdrojPotřebné množství
Vitamin E30 mgMandle (pražené solené mandle)115 g (1 hrnek)
Vitamin C180 mgPomeranč338 g (2 velké pomeranče)
Zinek15 mgVepřové maso (vařená svíčková)680 g
Mléko17 hrnků
Lutein a zeaxanthin12 mgŠpenát (syrový)98 g (3 hrnky)
Zelený hrášek (syrový)500 g
Omega-3 mastné kyseliny500 mgLosos (pečený nebo vařený)50 g
Treska (smažená)270 g