Skip to main content

Zdraví očí

Naše oči jsou úžasný systém, který nám zprostředkovává životně důležité informace a umožňuje nám obdivovat krásu, jež nás obklopuje.

Potěšení ze života nám umožňují vnímat všechny naše smysly, ale zrak je obzvláště cenný. Zkuste si představit, že byste se nemohli podívat na film, vidět svatbu svých dětí nebo pozorovat nádherný západ slunce, a hned vám bude zřejmé, jak je důležité oči chránit.

Bohužel často svůj zrak považujeme za samozřejmost. Oči vystavujeme nepříznivým vlivům klimatizace a ústředního topení, trávíme hodně času u televize nebo počítače dlouhou dobu se díváme na televizi a málo spíme.

Podráždění očí pociťujeme ihned, příliš si ale neuvědomujeme, že náš životní styl může způsobovat i problémy uvnitř očí, které nemusí být vždy patrné.

Stavba oka

Rohovka

Průhledný vnější obal, který chrání střed oka.

Duhovka

Duhovka určuje barvu očí. Je připojena ke svalům, které regulují množství světla, přicházejícího do oka.

Zornice

Černá tečka ve středu duhovky je ve skutečnosti otvor uprostřed duhovky, který propouští světlo do oka.

Oční čočka

Oční čočka funguje jako čočka fotoaparátu. Je průhledná a nachází se za duhovkou. Láme světlo tak, aby mohlo být zaostřeno na sítnici. Na svém místě ji udržují vazy, které mění její tvar v závislosti na různých situacích.

Díváme-li se na vzdálené předměty, oční čočka má malé zakřivení, je plochá. Pozorujeme-li předměty blízké, oční čočka má velké zakřivení, je zaoblená. Této změně tvaru oční čočky se říká akomodace.

Sítnice

Sítnice je film na zadní stěně oka, který přijímá světlo procházející oční čočkou. Přeměňuje světlo na elektrické signály, které jsou vysílány do mozku tak, aby dokázal pochopit to, co vidí.

Střed sítnice se nazývá žlutá skvrna (makula). Žlutá barva je způsobena obsahem pigmentů, luteinu a zeaxanthinu. Díky žluté skvrně vidíte drobné detaily a můžete provádět činnosti, které vyžadují ostré vidění (např. čtení nebo řízení auta).

Zrakový nerv

Přenáší signály ze sítnice do mozku.

Cévnatka

Nachází se za sítnicí a absorbuje přebytečné světlo.

Bělima

Vnější vrstva oka a „bílá" část oka. Chrání ostatní části oka.

Oční tekutiny

Sklivec za oční čočkou zajišťuje zachování tvaru oka.

Oční mok před čočkou udržuje správný tlak oka a dodává oku živiny.

Viditelná část oka představuje pouze malou část celé struktury, která má přibližně velikost pinpongového míčku. Na následujícím obrázku se seznámíte s jednotlivými částmi oka.1

  1. van de Pol C. Basic anatomy and physiology of the human visual system. US Army Medical Department.Sensory Research Division. Available at: http://www.usaarl.army.mil/publications/HMD_Book09/files/Section 13 - Chapter 6 Anatomy and Structure of the Eye.pdf Accessed 29 June 2012.

Rizikové faktory

Je důležité uvědomit si souvislost mezi životním stylem a zdravým zrakem. Určitě vás nepřekvapí, že pravidla, která platí pro udržování zdraví obecně, platí i pro ochranu zdraví očí.

Hlavní rizikové faktory, které je zapotřebí brát v úvahu:

Nezdravá strava

Zdravé stravování je pro udržení zdraví očí nezbytné.1
Spousta lidí si tuto skutečnost neuvědomuje, proto může být jejich zrak ohrožen.2
Viz kapitola Zdravá strava.

kouření

U kuřáků je vyšší pravděpodobnost onemocnění zraku než u nekuřáků.3

slunce

Nadměrné vystavení UVA a UVB paprskům zvyšuje nebezpečí vzniku očních chorob.1
Budete-li se dívat přímo do slunce, můžete si způsobit nevratné poškození očí.

Vysoký krevní tlak

Řada očních chorob je spojena s vysokým krevním tlakem.4

nadváha

Obezita může zvyšovat nebezpečí vzniku diabetu a vysokého krevního tlaku, přičemž obojí může mít negativní vliv na vaše oči.1

alkohol

Nadměrná konzumace alkoholu může vést k vysokému krevnímu tlaku a zvyšování váhy.5

nedostatek pohybu

Nedostatek pohybu významně přispívá k rozvoji různých očních chorob, zejména u osob starších 60 let.
Důvodem je zužování nebo tvrdnutí tepen a vysoký krevní tlak.6

zranění

Každý rok dochází při domácích pracích, kutilství a sportování k úrazům oka.1

  1. RNIB. Preventing avoidable sight loss. Available at: https://www.rnib.org.uk/sites/default/files/Preventing_avoidable_sight_loss_August_2012.pdfAccessed on 29 June 2012.
  2. College of Optometrists. A feast for your eyes. Available at: https://www.college-optometrists.org/the-college/museum/temporary-exhibitions/a-feast-for-the-eyes.html Accessed on 29 June 2012.
  3. NHS Choices. Look after your eyes. Available at: http://www.nhs.uk/Livewell/Eyehealth/Pages/Lookingafteryoureyes.aspx Accessed on 29 June 2012.
  4. Connell PP et al. J Ophthalmol 2009:1-39;. doi:10.1155/2009/360764 Accesses on 29 June 2012
  5. College of Optometrists. Alcohol and the eye. Available at: http://www.visionmatters.org.uk/downloads/2010-SCI-006_Alcohol_and_The_Eye.pdf Accessed on 29 June 2012
  6. College of Optometrists, Exercise and eyesight. Available at: http://www.visionmatters.org.uk/downloads/2006-SCI-008_Exercise_and_Eyesight.pdf Accessed on 29 June 2012

Doporučení

Každý váš krok ke zdravějšímu životnímu stylu bude mít pozitivní dopad na zdraví vašich očí. Zde je několik doporučení:

  • Jezte vyváženou stravu s nízkým obsahem nasycených tuků a velkým podílem ovoce a zeleniny1, 2. Viz kapitola Zdravá strava.
  • Přestaňte kouřit – požádejte o pomoc svého praktického lékaře nebo lékárníka. Pokud nemáte dostatečnou motivaci, zkuste si představit, jaký dopad by problémy se zrakem měly na váš život.
  • Alkohol pijte jen v rámci doporučeného množství (ženy 2–3 dcl denně, muži 3–4 dcl denně)2.
  • Chraňte své oči před sluncem – noste kvalitní brýle s UV filtrem2.
  • Hýbejte se – najděte si pohybovou aktivitu, která vás bude bavit, a snažte se ji provádět pravidelně.
  • Při práci v dílně nebo na zahradě si chraňte oči brýlemi.
  • Choďte na pravidelné oční prohlídky, při kterých si necháte vyšetřit zrak (nejméně jednou za dva roky). Oční lékaři dokáží rozpoznat problémy se zrakem již v raném stadiu.
  1. RNIB. Preventing avoidable sight loss. Available at: http://www.rnib.org.uk/professionals/Documents/Preventing%20avoidable%20sight%20loss%20V2%20(PDF,%20695KB).pdf Accessed on 29 June 2012.
  2. NHS Choices. Look after your eyes. Available at: http://www.nhs.uk/Livewell/Eyehealth/Pages/Lookingafteryoureyes.aspx Accessed on 29 June 2012.